Desi exista multe si variate probleme care pot provoca defectiuni ale turbinei, acestea pot fi impartite in cinci categorii, dupa cum urmeaza:
1. Lipsa uleiului lubrifiant
Deoarece turbosuflanta se roteste la viteze foarte mari, pana la 200.000 rpm, nevoia de ulei este extrem de importanta. Uleiul este necesar la debitul si presiunea corecte pentru a face urmatoarele:
a) Lubrifia ansamblul arborelui principal pe care sunt atasate rotile compresorului si ale turbinei
b) Actiona ca un lichid de racire inainte de atingerea unei vitezei mari a turbinei.
Pe masura ce viteza turbinei si sarcina motorului cresc, creste si nevoia de ulei atat ca lubrifiant, cat si ca lichid de racire. Daca exista o intarziere pentru o perioada scurta de timp in care uleiul ajunge la turbocompresor, atunci rulmentul se va defecta. O astfel de intarziere poate fi recunoscuta foarte simplu, prin albastrirea rulmentilor sau a arborelui. Nuanta de albastru reprezinta, pur si simplu, culoarea arborelui atunci cand a fost expus la caldura excesiva.
Pentru a preveni defectiunea turbinei, adauga ulei de calitate, in cantitatea si presiunea necesare. Utilizeaza, totodata, filtre de calitate. Vei preveni, astfel, depunerile de carbon si de diferite substante care pot duce la daune ireparabile.
2. Materiale straine sau murdarie in sistemul de lubrifiere
Exista conceptia eronata cum ca in cazul motoarelor cu ulei murdar sau contaminat, filtrele de ulei vor elimina orice materie straina inainte ca uleiul sa ajunga la motor si, in cazul nostru, la rulmentii turbinei. Iar aceasta poate fi o greseala foarte costisitoare. Cel mai probabil, rulmentii turbo se vor uza inaintea rulmentilor motorului principal, pur si simplu pentru ca turbosuflanta se roteste la turatii mult mai mari decat motorul.
Pentru a preveni defectiunea turbinei, schimba uleiul si filtrele la intervale scurte de timp, specificate de producator. Vei reduce astfel sansele contaminarii uleiului. Curata sau, dupa caz, inlocuieste conductele de ulei si filtrele aferente.
3. Scurgeri de ulei
Un dezechilibru cauzat de diferenta de presiune a uleiului dintre zona carcaselor de turbina sau de compresor poate genera scurgeri de ulei care, in doar cateva secunde de la functionarea turbinei, pot duce la defectiunea lagarelor si a carcasei lagarelor, distrugand turbosuflanta. Fumul albastru sau negru pe evacuare, ca de altfel, urmele de ulei din carcasa compresorului sau a turbinei sunt semne care tradeaza prezenta unor scurgeri de ulei.
Ai grija ca conductele/tubulaturile de aer, gaze de evacuare, precum si conducta aductoare de ulei, de retur a uleiului, sa nu fie fisurate, restrictionate, desfacute sau chiar blocate. Verifica eventualele scurgeri sau fisuri la galeria de evacuare, precum si ca filtru de particule ori catalizatorul sa nu fie blocate.
4. Ungere defectuoasa
Defectiunea instantanee a lagarelor si axului turbinei pot fi cauzate de o ungere insuficienta sau chiar inexistenta a turbosuflantei. Exista si cazuri in care turbina se poate bloca sau dezechilibra dinamic, provocand o functionalitate defectuoasa sau chiar distrugerea acesteia. Ungerea defectuoasa poate transfera materialul de pe lagare pe fusul axului, poate decolora lagarele sau axul turbinei in zona de contact cu lagarele, poate uza excesiv discul de presiune al lagarului axial si poate duce la o uzura importanta a lagarelor radiale. Turbina se poate defecta daca nivelul de ulei este prea scazut, contaminat sau diferit de cel recomandat de producator.
Pentru a preveni defectiunea turbinei, este esential sa furnizezi ulei la calitatea, in cantitatea si presiunea adecvata. Evita orice tip de silicon la garniturile de etansare pentru a preveni desprinderea bucatilor din acesta care, ulterior, pot duce la blocarea canalelor de ungere ale turbinei. Pentru inlaturarea depunerilor de calamina sau similare, inlocuieste sau curata conducta aductoare de ulei. Utilizeaza intotdeauna doar filtre de ulei si ulei de calitate, conform specificatiilor producatorului.
5. Temperatura prea ridicata a gazelor de evacuare
Turbina functioneaza prin utilizarea energiei kinetice a gazelor de evacuare, operand la viteze de rotatie extrem de mari ce pot depasi 200.000 rpm. O astfel de viteza de rotatie a axului va genera o crestere in plus a temperaturii componentelor turbinei. In cazul in care temperatura gazelor de evacuare este prea ridicata, turbina se poate distruge. De regula, defectiunile se produc in zona carcasei de turbosuflanta, la axul si paletii axului, la geometria variabila – la turbinele cu geometrie variabila – la supapa westgate, prin crapaturi sau fisuri. Totodata, la paletii axului si geometriei variabile poti observa urme de topire partiala.
Pentru a preveni defectiunea turbinei, asigura-te ca service-ul auto va inlocui uleiul de motor cu unul de calitate. Totodata, mentine sistemele de racire ale motorului in buna functionare, respecta intervalele de service indicate de producator, nu forta motorul pana cand se incalzeste la temperatura de regim si lasa-l sa se raceasca, indeosebi dupa un drum lung. Nu opri niciodata motorul atunci cand se afla in turatie!
Daca turbina ta s-a defectat, ERC Turbo ofera servicii de reconditionari turbine la preturi accesibile, cu piese de calitate. Suna acum un consultant in turbina si vezi cum te putem ajuta.