Loading

Ce este turbina masinii tale si cum functioneaza

Ce este turbina masinii tale si cum functioneaza

O turbina este un dispozitiv montat pe motorul vehiculului, destinat imbunatatirii eficientei generale si cresterii performantei. Este si motivul pentru care multi producatori de automobile opteaza pentru turboalimentarea vehiculelor.

Turbina masinii tale – cum functioneaza

O turbina masina, cunoscuta si sub denumirea de turbo sau turbosuflanta, este alcatuita din doua jumatati unite de un arbore. Gazele fierbinti de esapament invart turbine, conectata la o alta turbina ce aspira aerul si il comprima in motor. O astfel de compresie confera motorului un plus de putere si eficienta, intrucat o cantitate mai mare de aer in camera de combustie inseamna mai mult combustibil adaugat pentru mai multa putere.

Avantaje ale turbinei

In plus fata de puterea suplimentara, turbosuflantele sunt, uneori, denumite, dispozitive care ofera „putere gratuita”, deoarece, spre deosebire de supraalimentare, nu necesita puterea motorului pentru a-l conduce. Gazele firbinti si in expansiune care ies din motor sunt cele care alimenteaza o turbosuflanta. De asemenea, motoarele turbo nu sunt afectate in acelasi mod in care motoarele cu aspiratie naturala sunt atunci cand merg la altitudini mai mari. Cu cat un motor aspirat natural urca mai sus, cu atat devine mai dificil pentru el sa obtina oxigen din cauza atmosferei tot mai subtiate. Pe de alta parte, o turbina masina forteaza oxigenul in camera de combustie a motorului, uneori la o presiune de doua ori mai mare decat cea a atmosferei.

Turbosuflantele imbunatatesc, de asemenea, eficienta consumului de combustibil a unui vehicul. Insa exista o conceptie gresita atunci cand vine vorba de vehiculele supraalimentate si de eficienta consumului de combustibil. Un motor cu aspiratie naturala, dotat ulterior cu turbo, nu va imbunatati eficienta combustibilului. Modul in care producatorii imbunatatesc eficienta consumului de combustibil prin supraalimentare este prin reducerea dimensiunilor unui motor si apoi prin supraalimentarea acestuia. De exemplu, luati un motor cu aspiratie naturala de 2,5 litri cu 4 cilindri in linie si reduceti cilindreea la 1,4 litri si apoi treceti-l pe turbo. Motorul mai mic, cu turbo, supraalimentat, ar preznta, in continuare, aceleasi cifre de performanta (sau putin mai bune), dar din cauza cilindreei mai mici, ar folosi si mai putin combustibil.

Dezavantaje turbinei

In comparație cu un motor aspirat natural sau supraalimentat, turbosuflantele au doua dezavantaje principale:

1. Incalzirea. Deoarece sunt alimentate de gazele de esapament fierbinti, se incalzesc extrem de tare. De exemplu, in anumite conditii ale motorului, turbosuflanta insasi se poate incalzi intr-un mod periculos. Desigur, acest lucru este foarte probabil sa se intample in conditiile de condus de zi cu zi. Incalzirea are loc atunci cand motorul este impins la limite pentru o buna perioada de timp, respectiv, dupa un drum mai lung, fortat la extrem. Acesta este si motivul pentru care unele masini sport turbo sunt dotate cu orificii de aerisire in capota ori pe lateral – scopul este de a muta aerul prin compartimentul motor si mentine lucrurile reci.

2. Decalaj. Un alt dezavantaj prezent la o turbina masina este asa-numitul „turbo lag”. in anumite conditii sau de cate ori apasam pe acceleratie, va exista un decalaj intre momentul in care solicitam putere de la motor si momentul in care o simtim efectiv. Acesta este turbo lag. La o turatie scazuta a motorului, nu trec multe gaze de esapament prin turbosuflanta. Astfel, atunci cand solicitati putere de la motor, turbina are nevoie de timp pentru a se roti la o viteza optima. Drept urmare, cu cat turatia motorului este mai mica cu atat acesta va accelera mai greu, insa la o turatie mare nu va lipsi puterea.

Daca turbosuflanta masinii tale are probleme, te asteptam in cadrul ERC Turbo pentru a verifica turbina masinii tale.

ERC Turbo

Leave a Comment

Your email address will not be published.*

Sună-ne

WhatsApp