O turbina masina, turbo sau turbosuflanta, este un dispozitiv inteligent, conceput pentru a spori puterea motorului. Multi producatori de automobile folosesc, acum, turbosuflante, pentru a furniza aceeasi putere gasita in masinile mai mari, mai puternice, permitand in acelasi timp soferilor sa se bucure de beneficiile financiare si de mediu care vin la pachet cu un motor mai mic.
Desi proiectata sa dureze atat timp cat masina, turbosuflanta se poate defecta in timp. Aflati mai multe despre cauzele defectiunii turbo si ce puteti face in legatura cu aceasta in randurile de mai jos.
Cum functioneaza o turbina masina
Motorul masinii combina carburantul si aerul pentru a produce putere. Una dintre cele mai simple modalitati de a creste puterea motorului – mentinand, in acelasi timp, costurile de functionare scazute – este de a adauga mai mult aer. Turbina face acest lucru prin utilizarea sistemului de evacuare pentru a roti o pompa de aer. Aceasta pompa de aer impinge aer suplimentar in cilindrii motorului, oferind o putere semnificativ mai mare.
Semnele unei turbine defecte
Simptomele unei turbine deteriorate sau defecte includ:
- Pierderea puterii
- Accelerare mai lenta, mai zgomotoasa
- Dificultate in mentinerea vitezelor mari
- Fum albastru/gri provenit de la esapament
- Se aprinde martorul motor in bordul masinii.
Daca va confruntati cu unele sau toate acestea, ar putea exista o problema cu turbo.
Motivele pentru care o turbina masina se poate defecta
- Calitatea uleiului. Turbina are anevoie de ulei pentru a functiona in parametri optimi. Lipsa schimbarii uleiului la timp sau calitatea indoielnica a acestuia poate favoriza depunerile de carbon care patrund in turbosuflanta. Va recomandam sa schimbati uleiul de motor in mod regulat si sa utilizati ulei de calitate, lipsit de contaminanti, recomandat de producator.
- Varsta/vechimea si kilometrajul masinii. Desi o turbina masina este proiectata sa reziste pe toata durata de viata a vehiculului, este posibil ca aceasta sa se uzeze in timp. Acest lucru se poate reduce la calitatea turbinei montate initial sau la cat de mult conduceti masina (un condus agresiv sau indelungat al masinii producand efectele nedorite ale turbine). Evitati incalzirea excesiva a motorului, accelerarea brusca pana la o viteza mare si turarea excesiva. Totodata, daca ati condus peste 100.000 kilometri, este recomandata o diagnoza, deoarece este posibil ca turbina sa necesite reparatie sau inlocuire.
- Sigilii crapate sau uzate. Garniturile deteriorate dintre compresor si motor vor permite scurgerea uleiului in sistemul de evacuare, determinand turbina sa lucreze mai mult pentru a creste presiunea aerului. Crapaturile si sigiliile slabite, fisurile sau etansarea defectuoasa va face ca gazul utilizat de turbina pentru a impinge inapoi cilindri sa fie, in cele din urma, pierdut. Asigurati-va ca teava de alimentare nu este indoita sau ca traseul de presiune catre turbina nu este obturat. Nu este indicat sa utilizati silicon de montaj la garnituri – inlocuiti garniturile cu altele noi, intrucat montajul lor nu necesita silicon.
Ce se poate face in cazul in care turbina este defecta
In cazul in are turbina este defecta, puteti achizitiona una noua sau o puteti reconditiona pe cea existenta. Ambele solutii sunt recomandate, deoarece primiti garantie atat la achizitionarea uneia noi, cat si la reparare.
Cu toate acestea, o turbosuflanta noua ajunge la un pret dublu fata de cea reconditionata, astfel ca varianta unor servicii de reparare a turbinei – de la diagnosticare pana la testare – pare ideala.
Reconditionarea turbinei efectuata intr-un atelier de reconditionari turbine cu echipamente de ultima generatie consta in dezasamblarea fiecare parti turbo in parte, curatarea pieselor si inlocuirea celor uzate cu unele noi, pentru o reparatie impecabila.