In prezent, daca te uiti pe strada, vei observa masini dotate cu motoare cu ardere interna care pot fi clasificate dupa multe criterii. Le poti cataloga fie dupa carburantul utilizat, numarul pistoanelor, pozitionarea lor, fie dupa modul in care aerul este introdus in camera de ardere.
In ceea ce priveste procedeul prin care se face admisia aerului in camera de ardere, motoarele sunt impartite in doua categorii: motoare aspirate natural si motoare turbo. Diferentele dintre acestea reprezinta un punct foarte important in alegerea unei masini.
De aceea, este esential sa cunosti caracteristicile fiecareia dintre ele, ca de altfel, beneficiile si dezavantajele care le definesc.
Raspunsul acceleratiei
La motoarele echipate cu turbosuflanta, exista un decalaj intre momentul in care apesi pedala de acceleratie si cel in care turbocompresorul va livra motorului supraalimentarea. Acest lucru se datoreaza faptului ca va dura putin pana cand acea presiune a gazelor arse antreneaza compresorul turbinei care, la randul ei, forteaza carburantul sa intre in motor. Daca ai suficienta rabdare sau mentii viteza, raspunsul va fi unul prompt la turatiile potrivite.
Pe de alta parte, nu exista nicio intarziere la un motor aspirat natural. Singurele lucruri care stau intre aer si camera de ardere sunt filtrul de aer, corpul clapetei de acceleratie si supapele de admisie. Pe masura ce motorul creste in turatii, acesta aspira mai mult aer, care este apoi completat cu mai mult combustibil. Puterea maxima este crescuta pe toata plaja de turatie, iar majoritatea motoarelor noi de pe piata vin cu o sincronizare variabila a supapei care creste cuplul si eficienta la turatii mai mici,ca de altfel, puterea si cuplul la turatii mai mari.
Cu toate acestea, pentru a reduce sau elimina asa-numitul „lag” sau decalaj la masinile cu turbosuflante, producatorii de autoturisme au implementat sisteme avansate, precum adaugarea altor turbine ori tehnologia „twin scroll” – care implica o mai buna distributie a presiunii in caile de evacuare si o mai buna intrare a energiei gazelor in turbosuflanta.
Intretinere si fiabilitate
Ori de cate ori vine vorba de intretinere si fiabilitate, un sistem mai simplu va fi mai fiabil si mai usor de intretinut. Mai putine piese inseamna mai putine lucruri pentru care sa iti faci griji, iar masinile aspirate natural sunt mai simple decat un motor turbo.
Motoarele cu turbosuflante au nevoie de turbina sau compresor, electrovalve, multi senzori, intercooler si alte piese care pot ceda in timp. Nu mai vorbim de faptul ca o masina turbo va veni, desigur, cu un computer diferit pentru a gazdui toti acei senzori.
Acum, indiferent de cati pasi sunt facuti in ceea ce priveste fiabilitatea, fabricatia si ingineria, aspiratia naturala este doar mai simpla si mai usor de intretinut decat un motor turbo.
Exista, insa, si aici o alternativa economica pe care o poti lua in calcul, pentru o turbosuflanta defecta: serviciile de reconditionari turbine din cadrul unui service autorizat, unde intreg procesul se face cu piese calitate OEM, care garanteaza calitatea ireprosabila a functionarii.
Eficienta consumului de combustibil
In acest caz, masinile cu turbosuflante le pot detrona usor pe cele aspirate natural. Cu toate acestea, ar putea exista anumite exceptii. Sa comparam un motor turbo de 1.5L cu un motor care produce o putere de aspiratie naturala a unui motor de 2,4L. Cu o cilindree de 1,5L, la ralanti, motorul va consuma destul combustibil pentru a mentine cilindreea inferioara in functiune.
Pe de alta parte, un motor de 2,4L la ralanti va avea nevoie de mai mult combustibil pentru a aprinde o cilindree de 2,4 litri, pentru pastrarea vitezei la ralanti. Cand te pui in miscare, un motor aspirat natural va produce o putere ca a unui motor de 2,4L, in timp ce un motor turbo va produce o putere ca cea a unui motor de 2,4L, chiar mai mult. Acestea sunt, totusi, doar estimari si simplificari.
Putere si cuplu
Turbopropulsorul confera masinilor echipate cu sistem de propulsare turbo cu pana la 25-30 % mai multa putere comparativ cu un motor aspirat natural, de aceeasi capacitate. Este un lucru care iti ofera siguranta in depasiri si energie in cazul rularii pe drumuri mai dificile.
Daca in urma cu cativa ani, un motor pe benzina aspirat natural, de 1.2L producea aproximativ 60 cai putere, in prezent un motor turbo de aceeasi capacitate poate atinge chiar de doua ori aceasta putere. Motorul aspirat functioneaza pe baza presiunii atmosferice, fara un sistem auxiliar care sa poata forta admisia aerului in camera de combustie, ceea ce reduce eficienta volumetrica a motorului, conducand la performante scazute.
Concluzie
Alegerea unei masini cu torbosuflanta sau aspirata natural reprezinta o optiune care iti apartine si pe care o poti lua in functie de stilul de condus, preferinte, kilometrajul parcurs intr-o perioada de timp si imprejurimile prin care obisnuiesti sa sofezi.
De exemplu, la noi in tara, cei care circula mai mult in oras opteaza adeseori pentru o masina cu motor aspirat natural, de capacitate cilindrica mica, decizia fiind luata in contextul taxelor scazute. Cei care obisnuiesc sa circule mai mult in afara orasului tind sa prefere masinile cu turbosuflante, pentru puterea mai mare si consumul mai mic.
In plus, daca optezi pentru un motor turbo care, ulterior, se defecteaza, poti apela oricand la serviciile profesioniste de reconditionari turbine, prin schimbarea intregului ansamblu central (CHRA). La ERC Auto, serviciile de reconditionare utilizate de catre specialisti sunt cele aplicate si de catre fabrica, pentru ca tu sa beneficiezi de calitate 100%.